maandag 23 september 2013

5k run

Mijn eerste 5k run is een ambitieus plan geworden. Nog nooit echt hard gelopen maar wilde het wel eens gaan proberen.
Dus op zondag 8 september heb ik mijn eerste loop ronde gedaan. Enthousiast met behulp van evi, een Belgische dame die je door het programma van sport 1 praat. Je begint met 1 minuut lopen en 1 minuut wandelen. Dat doe je een paar keer en dan ga je 2 minuten lopen en 2 minuten wandelen. Dat eerste lesje viel me nog vies tegen maar ik wilde wel gewoon doorgaan. Mijn volgende les werd op de dinsdag ingepland.

Tussendoor gezocht naar een 5k loop. Natuurlijk moet ik dan weer terecht komen op een goede doelen loop die natuurlijk veel te kort dag is voor mij. Namelijk de Utrechtse singelloop voor het reumafonds.
29 september is deze maar ik zou helpen verhuizen dus kan toch niet mee lopen en ach ja anders was het toch veel te vroeg geweest. Nu mocht het zo zijn dat ik niet meer hoefde te helpen bij de verhuizing en ik dus toch vrij was deze dag. Snel ingeschreven zonder me er bewust van te zijn dat de loop ondertussen binnen 2 weken al was! Dus maar hard door trainen en hopen dat ik mijn sponsors niet teleur zal stellen!

Om sponsors te lokken heb ik natuurlijk een leuk berichtje opgesteld en waarachtig het lijkt goed te werken:
"Reumafonds voor jong en oud.
Wist je dat bijna 2 miljoen mensen in Nederland een vorm van reuma hebben? Allemaal mensen die dagelijks last hebben van deze ingrijpende chronische aandoening, hun leven lang. Pijn, stijfheid en vermoeidheid leveren de grootste beperkingen op. En het zijn echt niet alleen ouderen, zoals vaak gedacht wordt. Ook kinderen, zo’n 3000, hebben met deze ziekte te maken. Het Reumafonds is er dus voor jong en oud. Wij doen er alles aan om mensen met reuma een betere kwaliteit van leven te geven. Hoe meer acties, hoe meer bekendheid voor reuma, hoe meer inkomsten.

Ik ga op 29 september 2013 mijn eerste 5K run lopen voor het Reumafonds. Mijn doel is 100 euro op te halen om zo het onderzoek tegen Reuma te ondersteunen.  Help jij mij en het Reumafonds om deze loop goed door te komen? Steun de actie "Steun mij in de strijd tegen Reuma" op @JustGivingNL en doneer: http://prf.lk/jms "

Toen ik de 100 euro had behaald kwam de volgende zin er nog bij: "Nu is dat gelukt maar dat betekent niet dat het geen 200 euro mag worden!"

Bij het hardlopen heb ik les 1 t/m 4 braaf gevolgd. Helaas zag ik de bui al hangen en zou ik in dit tempo nooit de 5k gaan halen. Ik rende de eerste lessen namelijk 2,4k dus nog niet eens de helft. Toen heb ik besloten om het tempo omhoog te gooien en heb ik elke keer een les overgeslagen. Na 4 kwam dus 6, 8, 10 en 12. Maar nog steeds geen 5k maar ik kwam al wel redelijk in de buurt. Helaas had ik nog maar 1 of 2 keer om te lopen na deze les. Na les 12 heb ik gewoon les 14 gevolgd maar toen deze les afgelopen was heb ik ervoor gekozen om door te lopen tot de 5k bereikt was. De les zelf eindigde met 3 keer 6 minuten rennen, hier heb ik een vierde keer aan toegevoegd. Dit wordt ook het loopschema wat ik op de dag zelf zal gaan lopen. Deze keer heb ik er 41 minuten over gedaan maar ben ik iets over de 5k gegaan. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan met alle adrenaline in het lijf!

De grote dag is aangebroken. Stiekem was ik toch wel zenuwachtig dus op tijd op pad. Toen kon ik de weg natuurlijk niet vinden maar gelukkig liepen er mensen voor me in sportkleding dus die ben ik maar achterna gegaan. Daar aangekomen mijn startnummer gehaald en naar de reumastand. Hier kreeg ik een mooi t-shirt. Ik heb daar kennis gemaakt met een dame wiens zusje reuma heeft. Zij liep deze dag voor haar zusje en je kon aan haar zien dat het haar veel deed.
Na op de groepsfoto te zijn geweest hebben we samen onze tassen weg gebracht en zijn we naar de start gelopen. Hier hebben we elkaar succes gewenst want we wisten al dat zij veel sneller zou zijn dan ik.

Alleen verder dus maar. In mijn hoofd had ik bedacht dat ik braaf mijn schema zou gaan lopen maar daar kwam niets van terecht. Ik zag niemand wandelen toen mijn schema het zei dus ben ik gewoon doorgerend. Ik moet zeggen dat me dat wel beviel. Uiteindelijk werd ik wel echt moe en heb ik besloten dat als ze zei dat we moesten wandelen ik er gehoor aan zou geven. Dit was toen ik al over de 3 km hard gelopen had. Na de pauze het laatste stuk nog. Daarin heb ik mezelf echt toe moeten spreken om niet op te geven en door te gaan. Gelukkig kwam de finish al snel in zicht.

Een vriend van mij was met het sponsoren eigenwijs. Hij had mij een opdracht mee gegeven met daar geld aan verbonden. De tijd die ik gelopen had over de 5 km met trainen was 42 minuten. Hij doneerde 5 euro als ik onder de 40 minuten zou rennen en 10 euro als ik onder de 35 minuten zou rennen. Voor mij was het dus noodzaak om onder de 40 te komen.

Toen de finish in zicht kwam was ik mezelf aan het toespreken dat ik niet op mocht geven. Tot het moment waarop de tijdwaarneming in beeld kwam. 34,30 stond erop. In mijn hoofd flitste meteen die 10 euro en ik was plots mijn vermoeidheid vergeten en heb er nog een eindsprint van gemaakt. De eindtijd moet volgens mij net onder de 35 liggen maar dat zal ik vanavond nog even plaatsen.

Ik ben in ieder geval ontzettend trots op mijzelf dat ik dit voor elkaar heb gekregen. Volgend jaar of een snellere tijd of kijken of ik de 10km aan durf!
 
En bij deze ook mijn officiƫle tijd: 34:56 en netto tijd: 34:50! Alg. klassement: 23e

 
Groetjes,
Linda

Geen opmerkingen:

Een reactie posten