vrijdag 20 september 2013

Alleen kamperen

Hallo,

Een van de dingen die ik al heel lang wilde maar nooit heb gedurfd was om alleen te kamperen.
Ik was heel erg bang dat ik me of heel erg zou vervelen of dat ik me eenzaam zou voelen en naar huis zou willen.
Om het te testen ben ik drie dagen naar Drenthe gegaan.
Achteraf gezien had ik makkelijk langer kunnen blijven maar dat wist ik natuurlijk niet van te voren.
Ik wilde een gebied waar veel natuur te vinden was en al snel kwam ik op natuurkamperen uit.
Hier was ik aan het kijken waar ik allemaal terecht kon en ergens zag ik het woordje Hunebed opduiken.
Hunebedden heb ik vroeger vast wel eens gezien maar ik kon het mij helemaal niet herinneren.
Daarom vond ik het een leuk idee om daar te gaan kijken.
Ik kwam uit op de camping van het Hunehuis in Darp, een kleine camping van 10 plaatsen omgeven door bomen en midden in het wandelgebied.
Al snel ging ik op onderzoek uit naar verschillende wandelingen in de omgeving.

Tot de dag van vertrek heb ik nog getwijfeld of ik wel zou gaan.
Zelfs onderweg toen we onze reis van anderhalf uur gingen beginnen was ik nog steeds niet zeker.
Echter op de helft was ik ervan overtuigd dat ik alleen op pad wilde gaan.
Mijn vader heeft mij afgezet, geholpen met mijn tent opzetten en de spullen uit de auto naar mijn tent te dragen.
Daarna hebben we afscheid genomen en vanaf drie uur was ik alleen.
We hadden al gezien dat er een wandelroute vlakbij was.
Dit was een blauwe/gele route die langs de Hunebedden komt.
Deze middag heb ik de eerste wandeling gedaan, de gele route van 4 kilometer.
Bij deze route kom je langs 2 Hunebedden en ga je een trap op waar je uitkijk hebt op de 2 hunebedden.
Vervolgens loop je een stukje door het bos met hier een poel gemaakt door een bomaanslag.
In de poel zitten een hoop kikkers die je makkelijk kunt vinden als je een rondje om de poel loopt.
Vervolgens loop je door een heideveld en vervolgens loop je weer door een bos.
Aan het einde kwam ik uit bij de camping en dacht ik een slimme route te nemen door vervroegd af te slaan naar rechts.
Helaas kwam ik zo niet op de camping maar wel bij de runderen die daar rondlopen!
Deze avond heb ik weinig gedaan en ben ik op tijd gaan slapen.

De tweede dag had ik bedacht dat ik naar het vlinderhuis zou gaan, Papillion vlinderparadijs.
Een klein stukje fietsen en dan ben je er zo.
In het vlinderhuis wilde ik mooie foto's maken maar helaas besloeg de lens van de camera vanwege de hoge luchtvochtigheid.
Na drie kwartier deed hij het gelukkig weer en kon ik de mooie vlinders opzoeken en deze op de foto zetten.
Na het vlinderhuis ben ik doorgereden naar Havelte.
Hier heb ik in een kadowinkel een scentchips en een scentchipbrander voor mijn ouders gekocht als bedankje voor het heen- en weer rijden.
Vervolgens ben ik een stukje door gereden en kwam ik een fietsroute van 16 kilometer tegen.
Deze ben ik gaan rijden.
Een leuk stuk eerst door het dorp met een molen en vervolgens door het bos, over de heide en langs vennen, ook ging er een stuk door het bos waar de runderen vrij rondliepen.
Na deze fietstocht ben ik door naar de camping gefietst en heb ik avond gegeten.
In de avond zou ik nog een wandeling gaan doen maar na een halfuur was ik de weg alweer kwijt.
Dit heb ik dus opgegeven en ik ben terug gelopen naar de Hunebedden om hier nog even van de omgeving te genieten.
Daarna ben ik nog de blauwe route gaan lopen die op dezelfde plek begint als de gele route.
Het begin van de route is hetzelfde maar deze route slaat eerder af en is dan ook maar 1 kilometer.
Hierna heb ik een warme douche genomen en ben ik gaan slapen.
De volgende ochtend heb ik een lange wandeltocht gepland.

De volgende ochtend heb ik een erg leuke wandeling gedaan.
Voor als je de route wilt lopen dan staat hij hieronder beschreven.
Ik heb het eerste gedeelte overgeslagen omdat ik dan van de camping heen en weer terug zou  moeten lopen.
Ik ben begonnen bij het stuk waar er 2 hekjes worden gepasseerd.
Dit was bij de runderen die achter mijn tentje langs liepen.
Helaas waren ze deze ochtend niet van plan om voor de hekken vandaan te gaan en ik durfde er niet zo dicht langs.
Na 20 minuten te hebben gewacht ben ik maar om gaan lopen om te kijken of ik bij de andere kant uit kon komen.
Gelukkig lukte dit en kon ik vanaf hier verder gaan met mijn wandeling!
Het was een wandeling langs de runderen, door de bossen, door de heides en langs de vennen.
Het was een erg mooie tocht en ook de schaapskooi heb ik gezien.
Helaas was deze leeg omdat de schapen lekker in de weide stonden.
Het enige wat ik moet zeggen is dat je als je hetzelfde gaat doen als ik, je eerst de fietstocht moet volgen en dan deze wandeling.
Een deel komt namelijk overeen en op de fiets ben je er toch een stuk sneller langs dus lopend zie je daarna dan nog veel meer!!
Ik vond vooral de vennen erg leuk en heb iets in het bos zien wegrennen maar geen idee wat omdat ik het te laat door had helaas.

Hierna kwamen mijn ouders al snel op bezoek en hebben we de wandeling van 1 kilometer nogmaals gelopen en hebben we daarna gegeten bij het theehuis.
Daarna was mijn avontuur afgelopen en heb ik thuis genoten met het terug kijken van alle foto's.
Om jullie dat niet te weerhouden zal ik er hier een aantal plaatsen.

Voor mij was dit de test om te kijken of ik alleen naar andere plaatsen kan zoals China en Australië of Zuid-Afrika.
Voor mij was de test zeer geslaagd en ik ben onderhand druk bezig met geld te sparen en voorbereidingen te treffen voor mijn reis naar China!!

Groetjes,
Linda






















Havelterberg, 12 kilometer
Routebeschrijving:
Start van deze wandeling is bij de parkeerplaats op de hoek van de Van Helomaweg en de Hunebeddenweg in Havelte (Darp).
Vertrek vanaf de parkeerplaats naar links en loop de Hunebeddenweg in.
Al snel worden de Hunebedden D54 en D53 gepasseerd.
Sla na 600 m rechtsaf richting het Natuurvriendenhuis “het Hunehuis” (bij bordje) .
Laat de parkeerplaats links liggen en loop rechtdoor het zandpad op dat licht stijgt.
Voorbij het terrein van het Hunehuis het 1e pad naar links gaan.
Er worden 2 hekjes gepasseerd.
Na 50 m gaat het pad met bocht naar rechts.
Op T-splitsing met fietspad linksaf.
Na 400 m bij open plek waar meerdere paden op uitkomen, rechtsaf het fietspad op gaan. U passeert een bankje.
Op T-splitsing, bij breed zandpad en grote boom, pad naar links blijven volgen.
Verderop zijn aan de linkerkant van de weg enkele grafheuvels, ook wel brandheuvels genaamd, te zien. Een bijstaand bordje geeft nadere uitleg.
Doorlopen tot voorbij schaapskooi en op T-splitsing linksaf (Holtingerweg).
Negeer weg naar rechts (Smeenholterpad), het fietspad naar links en verderop ook het zandpad naar rechts en blijf rechtdoor lopen op het brede zandpad.
Bij infobord en bankjes, zandpad naar rechts blijven volgen.
Na 200 m bij bordje “Holtingerveld” van Natuurmonumenten rechtsaf smal pad in gaan.
Pad blijven volgen, links aanhouden en ná open plek met grasgebied, op splitsing het "paadje" naar rechts nemen richting breed zandpad met fietspad (is vanaf dat punt te zien).
Vervolgens op het fietspad linksaf.
Bij anwb paddenstoel 24975 (staat bovenop de paddenstoel, 50m van paddenstoel 24976) linksaf.
In dit gebied lopen Schotse Hooglanders, het zijn schuwe dieren zodat ze de mensen niet lastigvallen.
Op 1e kruising met paden, bij bordje “Opengesteld Landgoed Ooster- en Westerzand” , linksaf.
Direct weer rechtsaf gaan.
Doorlopen tot T-splitsing, hier linksaf.
Negeer vervolgens zijpaden en loop rechtdoor tot een hek wordt gepasseerd.
Ga naar het rechts gelegen brede zandpad met fietspad en sla rechtsaf.
Na enige wandelminuten passeert u een, aan u linkerhand gelegen, vennetje.
Na dit vennetje pad naar links nemen.
Passeer een bankje.
Na 150 m, daar waar het pad iets omhoog loopt, van het fietspad afgaan en het brede en mulle zandpad dat naar rechts gaat inlopen.
Diverse kleine paadjes van links negeren en rechtdoor lopen tot bij groot ven.
Het pad gaat hier met een bocht naar rechts waarna het vervolgens weer langs de oever van het ven loopt. Dit pad kan op bepaalde punten drassig zijn.
Blijf pad langs het ven volgen en neem na het ven het 1e zandpad linksaf.
1e zandpad naar rechts (bij drinkpoel) negeren en door blijven lopen tot een fietspad gekruist wordt, hier rechtsaf op fietspad.
Breed zandpad oversteken en fietspad rechtdoor vervolgen.
Bij handwijzer Uffelte/Wapserveen/Havelte, smal pad naar links nemen.
Na afsluitboom rechtsaf op breed zandpad.
2e zandpad linksaf (is op plek waar het brede pad dicht naast fietspad loopt).
Op het pad waar u nu loopt ziet u na een tijdje aan de rechterkant een verhoogde wal.
Hierachter bevindt zich de “genieput”. Voor aanleg van de weg en huizen tbv de kazerne werd door Defensie hier zand uitgegraven. Het ontstane gat heeft zich nadien geleidelijk aan gevuld met water en is nu een uitdagende plek voor recreanten.
Op kruispunt met breed zandpad rechtdoor.
Zijpaden negeren en rechtdoor blijven lopen. Er volgen nu diverse paadjes, neem zoveel mogelijk de paadjes rechtdoor totdat u op het asfaltweggetje (Hunebeddenweg, dat al te zien is) uitkomt.
Op asfaltweg rechtsaf om weer bij het startpunt bij de parkeerplaats te komen.
-----------------
Het is mogelijk de wandeling langer te maken door bij Hunebed D54 nog één van de bewegwijzerde routes te volgen. U hebt de keuze uit de lengtes van 2,5 en 1,3 km.
Er loopt ook een pad naar het 1 km verderop gelegen Vlinderparadijs Papiliorama.
Het is handig het kaartje van de route mee te nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten